top of page
Search

איך משחקים עם ילדים?

איך משחקים ׳נכון׳ עם ילדים? בגדול, אין דרך אחת נכונה (וזה כל היופי!) אבל הנה כמה קווים מנחים שבעייני יכולים לעזור להפוך את המשחק למשמעותי ומהנה יותר:


יצירת חוויה כייפית - חשוב שהמשחק יהיה מהנה לילד ולא יהווה עבורו עוד מטלה. כשאין עניין, קשה להתמיד ולהפיק למידה. אם נראה שהילד לא זורם איתנו, ננסה להביא דברים מעולם התוכן שלו. זה עשוי לגייס אותו לטובת המשחק, לגרום לו להיות יותר אקטיבי ולהפוך את החוויה למהנה יותר עבורו. למשל: עם ילד שמאוד אוהב מכוניות, נוכל לבחור במשחקים שקשורים למכוניות. נסיע מכוניות משחק, ׳ניסע׳ באוטו בכאילו, נסלול ׳כביש׳ מבצק, נצייר הגה וגלגלים, נרכיב יחד ׳מוסך׳ מקוביות וכו׳.


התאמה לרמה - חשוב להתאים את המשחק לא רק לגיל הילד, אלא לשלב בו הוא נמצא מבחינת רמת המשחק. לפני שנבחר, נוודא שיש לילד את מיומנויות הקדם הדרושות לאותו משחק. לא נרצה שיהיה לו קל מידי, אך גם לא קשה ברמה שתביא לתסכול ותחושת כישלון. למשל: עם ילד שעכשיו למד לגלגל כדור על הרצפה, נתרגל התמסרות בישיבה לפני שנעבור למסירות בעמידה.


מתן אפשרות בחירה - בין אם מדובר במשחק ׳כאילו׳ ובין אם במשחק קופסה מובנה, כדאי לתת לילד במהלך המשחק לפחות פעם אחת לבחור בעצמו. מספר האפשרויות שנציע יהיה בהתאם לגיל ולרמת הילד אבל עקרונית ניתן להתחיל להציע שתי אפשרויות כבר מגיל צעיר ביותר. הבחירה מאפשרת לילד להיות פעיל יותר במשחק ונותנת לו תחושה שהדברים בשליטתו. למשל: באיזה משחק קופסה נשחק - לוטו או פאזל? איפה נשכיב את הבובה לישון - במיטה או בעגלה? באיזה צבע אתה רוצה לצבוע עכשיו - אדום או כחול?


מטרה משותפת - למשחק לא חייבת להיות מטרה, המטרה יכולה להיות עצם המשחק המשותף עצמו. אך כשנרצה ללמד ילד מיומנות כלשהי באמצעות משחק נוכל להציב, יחד איתו, מטרה כלשהי. זה ייתן לו מוטיבציה להתמיד במשחק ויחזק את הביטחון העצמי כשהמטרה תושג. בפני עצמנו, נוכל להציב מטרה ספציפית. בפני הילד, מומלץ שתיהיה כללית יותר. למשל: בפני עצמנו נגדיר מטרה כמו הרכבת מגדל מ-5 קוביות משחק. בפני הילד המטרה תיהיה בניית מגדל ׳גבוה גבוה׳.


מגוון - כדאי לחשוף את הילדים לכמה שיותר סוגים וכמה שיותר פרטנרים למשחק. ככל שהם יכירו יותר ׳שיטות׳ משחק וייחשפו לניואנסים של כל אדם במהלך המשחק, הם יהיו פחות מקובעים, יותר פתוחים לקבל רעיונות חדשים ויצליחו להרחיב את רפרטואר המשחק העצמאי שלהם. למשל: נחשוף למשחקי תנועה, תחושה, הרכבה, השחלה, בחוץ, בפנים, על רצפה, ליד שולחן וכו׳. נאפשר לשחק עם אמא, אבא, אחים, חברים, סבא, סבתא ועוד...


יאללה, למה אתם מחכים? לכו לשחק!

bottom of page